Het Liefdespad: van idee naar LEADER project in 7 stappen

Hoe krijg je een LEADER-project van de grond? Bert van Zijtveld van pannekoekhuis De Heikamp in Ruurlo is ondernemer pur sang. Hij is goed in het leggen van contacten, het bedenken van concepten en het opzetten van communicatie. Hij legt in 7 stappen uit hoe hij zijn project van de grond kreeg.

  1. Bedenk een plan
    Ruurlo is een gezellig dorp met fraaie kastelen en een prachtig bosgebied. Er is van alles te doen, zeker nu museum More er in 2017 een vestiging begon. Bert van Zijtveld heeft met de Heikamp een pannenkoekhuis met diverse extra’s, zoals een bomenpad. Wat ontbreekt tussen de toeristische hoogtepunten van Ruurlo is verbinding rond de Baakse Beek. “Ik had nog een idee voor een liefdespad, met kunstzinnige loveseats waar steeds een ander thema bij hoort.”
  2. Drager van het project
    Een van de succesfactoren van het project is volgens Bert dat één iemand het project moet trekken. “Wil je een project succesvol lanceren, dan moet je daar inspanning voor leveren. Denk groot. Je project is een stip aan de horizon. Het is een onderneming, je moet inspirerend zijn. Als dat lukt, dan vorm je een team van bij voorbeeld vijf mensen en zet je een stichting op.”
  3. Vertel je verhaal: storytelling
    Om een project van de grond te krijgen moet je anderen overtuigen. Bert doet dat als het gaat om zijn eigen bedrijf. “Het vertellen is een belangrijk onderdeel van het bedrijf. Toen mijn moeder hier met vier kinderen alleen kwam te staan, zette ze vanuit haar keuken het pannenkoekhuis op. Na een carrière in het bedrijfsleven koos ervoor om het voort te zetten. Sinds we de wedstrijd voor de beste pannenkoek bij het AD wonnen zetten we in op kwaliteit: de béste pannenkoek. Maar we willen meer, daarom voegen we beleving toe en verbouwen we ons eigen graan. Daarnaast hebben we een kabouterpad, een klimbos, we organiseren evenementen en we hebben een 3D pannenkoekenprinter. Het is een geheel.” Het Liefdespad voegt ook weer iets toe. “Niet alleen voor mijn bedrijf maar voor het hele gebied.”
  4. Onderscheidend concept
    Voor een LEADER project is het ook belangrijk dat het innovatief is voor het gebied. Denk daarom na wát je concept is en hoe het zich onderscheidt. Een LEADER project moet door het hele gebied goed gedragen worden door veel mensen. Bert ging voor het Liefdespad langs organisaties en stakeholders, om ze te enthousiasmeren voor zijn project. Door de loveseats een passend thema te geven, haakten bedrijven en organisaties aan. “Het Waterschap zei bijvoorbeeld ja tegen een loveseat met het thema water.”
  5. Communicatie
    Een goede communicatieaanpak helpt om een project van de grond te krijgen. Een logo, fraaie fotografie en een oogstrelende website helpen. “Zorg dat je succes uitstraalt. Je moet immers veel partijen enthousiasmeren.” Bert ontving potentiële investeerders voor het project met een picknick in het gras waarbij ze plaats konden nemen op de enorme rokken van actrices. De uiteindelijke ondertekening voor deelneming aan het Liefdespad leverde een ‘lovelock’ op: een hangslot aan een ketting.
  6. LEADER
    Na een gesprek met LEADER coördinator Jolanda Kemna stuurde bert het formulier in voor de voortoets van LEADER, waarop hij het project mocht pitchen voor de LAG, de Lokale Advies Groep die over de subsidieaanvragen oordeelt. Ieder pitcht op zijn eigen wijze en dat is goed, als je hart er maar in ligt. De pitch van Bert werd de meest creatieve pitch van de avond. Zo kreeg de LAG dungesneden hartvormige plakjes appel met een chocoladeversiering. Van Zijtveld nam ook een subsidiebureau in de arm voor de daadwerkelijke aanvraag van de LEADER subsidie, want, zo geeft hij aan, LEADER is niet de eenvoudigste subsidieverstrekker.
  7. Start met bouwen
    Inmiddels is de subsidie toegekend en kan het Liefdespad kan aangelegd worden. “Het is uiteindelijk de bedoeling dat toeristen op Schiphol de keuze hebben tussen Amsterdam en Ruurlo,” lacht Bert. Maar hij meent het wel!

Over het project Liefdespad
Stichting het Liefdespad uit Berkelland legt een fraai wandelpad aan waar kunstzinnige ‘loveseats’ worden neergezet, die uiting geven aan de liefde voor de plek of een thema. Denk daarbij aan liefde voor elkaar, voor het water, voor de natuur, voor kunst of voor eten. Door dit wandelpad, dat vlak bij Museum More, het Doolhof, de Baakse Beek, Klimbos Achterhoek en De Heikamp komt, valt er meer te beleven in fraai Ruurlo. Het Liefdespad kan door iedereen worden bewandeld: singles, stellen, gezinnen en groepen. Het Liefdespad is 5 kilometer lang en zal te starten zijn vanaf De Heikamp, De Doolhof, Museum More en station Ruurlo.De Stichting ontvangt € 118.200 van LEADER Achterhoek.

Foto: Ivo Hutten

Nieuwsbrief

U moet javascript aan hebben staan om dit formulier te kunnen versturen.

Contact informatie

Foto van Jolanda Kemna

Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling
Europa investeert in zijn platteland

Logo's Logo's
Volg ons
© 2018 - LEADER Achterhoek heeft zijn website laten maken door Ebbers Media.