In de dorpskern en het buitengebied van Aalten is het Marga Klompé mobiliteitsproject voor kwetsbare ouderen en mensen met een beperking een dergelijk groot succes, dat er behoefte komt aan nieuwe vervoersmiddelen. Het mobiliteitsproject stimuleert het zelfstandig wonen, bevordert de zelfredzaamheid en helpt eenzaamheid te voorkomen. De nieuwe vervoersmiddelen moeten voldoen aan robuustere eisen. Gekozen wordt voor een electrocar en een elektrische auto. LEADER Achterhoek steunt dit project in 2021. In januari 2023 geeft Hans Ontstenk een update van het project.

Bij de opening van het woonzorgcomplex Stegemanhof in Aalten in 2011 schaft de Stichting Vrienden van Stegemanhof een electrocar aan: een open electrovoertuig waarin een drietal mensen vervoerd kunnen worden. De doelgroep bestaat vooral uit kwetsbare ouderen en mensen met een lichamelijke beperking. 26 vrijwilligers chaufferen de ritjes: brengen en halen van huis of appartement naar het restaurant, naar winkels, vrienden/familie en dienstverleners in de buurt. 9.450 ritten per jaar worden er door de chauffeurs afgelegd. In 2016 komt er een tweede electrocar bij.

Robuuste vervoersmiddelen
In 2021 gaat het zo goed met de electrocar, dat het project aan haar eigen succes ten onder dreigt te gaan. Door de vele aanvragen van ritten en het grote (buiten) gebied neemt de slijtage aan de electrocars toe. Deze vervoermiddelen zijn eigenlijk bedoeld voor korte ritjes in bebouwde kom, maar ze maakten dagelijks meerdere, lange ritten naar Bredevoort en naar de buurtschappen. Hobbel –en zandwegen niet schuwend. Dit resulteert in frequenter onderhoud, meer vervanging van onderdelen en een hogere bandenslijtage. Ook komt pech onderweg vaker voor, als vitale onderdelen het begeven. Als oplossing wordt gekozen voor een elektrische auto, in een uitvoering die qua gebruikersgemak overeenkomt met de electrocar. Deze auto wordt ingezet voor de lange ritten naar Bredevoort en de buurtschappen. Een elektrische auto heeft minder slijtage en onderhoud nodig dan een electrocar. Dus in plaats van twee electrocars is gekozen voor één electrocar en een elektrische auto. LEADER ondersteunt de aanvraag. Beide oude electrocars worden ingeruild voor een duurzamer exemplaar, met een betere accu en motoren die langer meegaan. Hiermee kan de organisatie in Aalten weer vele jaren kwetsbare ouderen en lichamelijk beperkte mensen van dienst zijn: binnen de bebouwde kom met de electrocar en in het buitengebied met de nieuwe elektrische auto.

Succesvol
De nieuwe elektrische auto is een succes, vertelt Hans Onstenk van Marga Klompé. “De electrocar wordt ingezet voor de huis-, tuin- en keukenritjes zoals de kapper, supermarkt, apotheek, tandarts en fysiotherapeut. De elektrische auto is meer voor een bezoekje aan vrienden en familie, iets verder weg. Ziekenhuisbezoek doen we niet, dat is een taak voor taxibedrijven. Wij hebben in wachtkamers van huisartsen, tandartsen en de bibliotheek flyers neergelegd, daardoor weten mensen ons te vinden. Mond- op mondreclame helpt ook voor onze bekendheid. Dagelijks tussen half negen ‘s ochtends en half zeven’s avonds maken mensen gebruik van het vervoer. Avondritten zijn er ook, meestal naar evenementen. Het gros van de ritten betreft de dagelijkse dingen, overdag. De elektrische auto bevalt voor langere ritten beter dan de elektrocar, hij biedt daarvoor net wat meer comfort. We hebben er al flink gebruik van gemaakt, de eerste banden zijn al versleten. Onze ambitie is deze ritten te blijven handhaven en zo inrichten dat we kunnen sparen om een auto te kunnen vervangen. Uitbreiden willen we niet. We willen ons niet vastleggen in vaste rijschema’s, we willen dat mensen de tijd krijgen om met hun boodschappen weer in huis te komen. Wij zijn een zorginstelling en geen bedrijf, dus dit is iets wat we erbij doen. ”


Foto’s: hipenstijlfotografie

Regio Aalten
Locatie Aalten
Initiatiefnemer Marga Klompé
Website www.szmk.nl
Stadium afgerond
Totale kosten € 63.545,-
Subsidie Leader € 31.500,-
Datum 2021