In de dorpskern en het buitengebied van Aalten is het Marga Klompé mobiliteitsproject voor kwetsbare ouderen en mensen met een beperking een dergelijk groot succes, dat er behoefte kwam aan nieuwe vervoersmiddelen. Het mobiliteitsproject stimuleert het zelfstandig wonen, bevordert de zelfredzaamheid en helpt eenzaamheid te voorkomen. De nieuwe vervoersmiddelen moesten voldoen aan robuustere eisen. Gekozen werd voor een electrocar en een electrische auto. LEADER Achterhoek steunt dit project.

In 2011 is bij de opening van het woonzorgcomplex Stegemanhof in Aalten door de Stichting Vrienden van Stegemanhof een electrocar aangeschaft: een open electro-voertuig waarin een drietal mensen vervoerd kunnen worden. De doelgroep bestaat vooral uit kwetsbare ouderen en mensen met een lichamelijke beperking. 26 vrijwilligers chaufferen de ritjes: brengen en halen van huis of appartement naar het restaurant, naar winkels, vrienden/familie en dienstverleners in de buurt. 9.450 ritten per jaar worden er door de chauffeurs afgelegd! Na verloop van tijd kwam de wens om ook bij mindere weersomstandigheden, regen, kou en wind, de dienstverlening uit te kunnen voeren. Ook bleken de zitplaatsen met de rijrichting achterwaarts voor angst bij cliënten te zorgen. Samen met de vrijwilligers is er een programma van eisen opgesteld voor een andere electrocar opgesteld. Gekozen werd voor een voertuig dat een gunstige prijs combineerde met comfort: dicht, verwarmd en met goede zitplaatsen. In 2016 kwam er een tweede electrocar bij. 

Robuuste vervoersmiddelen
De electrocar voorziening dreigde al snel aan haar eigen succes ten onder te gaan. Door de vele aanvragen van ritten en het grote (buiten) gebied nam de slijtage aan de electrocars toe. Cars die aanvankelijk bedoeld waren voor korte ritjes in bebouwde kom maakten dagelijks meerdere, lange ritten naar Bredevoort en naar de buurtschappen, daarbij hobbel –en zandwegen niet schuwend. Dit resulteerde in frequenter onderhoud, meer vervanging van onderdelen en een hogere slijtage van banden. Ook kwamen cars vaker met pech stil te staan doordat vitale onderdelen het begaven.
Doorgaan in de huidige situatie leverde te veel kosten op, beknotten in de service en dienstverlening aan de doelgroep was niet de wens van gebruikers en vrijwilligers. Dit zou een teruggang in de zelfstandigheid, bewegingsvrijheid en mobiliteit van velen zijn. Als oplossing is gekozen voor een elektrische auto, in een uitvoering die qua gebruikersgemak overeenkomt met de electrocar. Deze auto wordt ingezet voor met name de lange ritten naar Bredevoort en buurtschappen. Een elektrische auto heeft minder slijtage en onderhoud nodig dan een electrocar. Dus in plaats van twee electrocarren is gekozen voor één electrocar en een elektrische auto. Beide oude electrocarren zijn ingeruild voor een duurzamer exemplaar, met een betere accu en motoren die langer meegaan. Hiermee kan de organisatie in Aalten weer vele jaren kwetsbare ouderen en lichamelijk beperkte mensen van dienst zijn: binnen de bebouwde kom met de electrocar en in het buitengebied met de nieuwe elektrische auto.
Foto’s: hipenstijlfotografie

Regio Aalten
Locatie Aalten
Initiatiefnemer Marga Klompé
Website www.szmk.nl
Stadium afgerond
Totale kosten € 63.000
Subsidie Leader € 31.500
Datum 2021