De silo’s bij het bedrijf van Suzanne Ruesink worden beschilderd. Foto Regio 8. Klik hier voor een video over het project.

Aangemoedigd door Stichting Pak An, opperde boerin Suzanne Ruesink (mede-eigenaar van boerderij ’t Westendorp in Aalten) het plan om een silo-art-tour te ontwikkelen in de Achterhoek en daarmee de bekendheid van de Achterhoek te vergroten en een vernieuwende toeristische attractie te realiseren. De inspiratie ontstond tijdens een reis naar Australië waar Suzanne kennismaakte met de Australische Silo Art Movement. Update: de nieuwste kunstwerken ziet u door te klikken op deze link.

Als partners binnen het Cultuur en Erfgoedpact Achterhoek slaan Stichting Achterhoek Toerisme en Cultuur Oost samen met Stichting Pak An de handen ineen om een silo-art-tour te realiseren en daarmee een vernieuwende attractie te ontwikkelen voor de Achterhoek. Vanuit de overtuiging dat hiermee de identiteit van de Achterhoek op een verfrissende manier onder de aandacht te brengen is. Dit past binnen de kaders van het pact, waarin de Achterhoekse gemeenten samenwerken aan het versterken van de culturele identiteit en leefbaarheid van deze regio, met cultuur en erfgoed als dragers.

Op meerdere locaties wordt een streetart kunstenaar ingeschakeld die een werk aanbrengt op een in het oog springende plek en op een aan de agrarische sector gerelateerde locatie. Per Achterhoekse gemeente wordt één locatie geselecteerd. De werken vertellen iets over de geschiedenis en de mensen van de desbetreffende plek of omgeving en vormen als openbare-ruimte-collectie een etalage voor de streekidentiteit.

Doelen van het project zijn:

1. de zichtbaarheid van de Achterhoek vergroten en identiteit en trots van de regio versterken door cultuur en erfgoed.
2. meer reasons to travel creëren voor de Achterhoek.
3. meer (inter) nationale bezoekers naar de Achterhoek trekken en bezoekers beter spreiden over Nederland (door een nieuwe attractie aan te bieden).
4. bijzondere plekken en unieke verhalen met street art en urban culture tot leven brengen en toegankelijk maken voor een groot publiek.
5. gebouwen die doorgaans als lelijk worden beschouwd transformeren tot kunstwerken in de buitenruimte.
6. bijzondere doelgroepen (boeren, kunstenaars, jongeren) aan elkaar verbinden.

Dit project moet écht impact maken en laten zien dat we innovatief, ondernemend en creatief zijn in het Oosten van het land. Daarom zetten we groots in en streven we naar een internationaal bereik.

Deelnemers
Aan dit project nemen deel:
* Getalenteerde streetart kunstenaars uit Nederland, met oog voor talent uit de regio. We willen met verschillende kunstenaars gaan werken, vanuit het streven naar varieteit en diversiteit in de beeldtaal.
*  Boerenbedrijven en ondernemingen gerelateerd aan de agrarische sector.

Doelgroep
Binnen- en buitenlandse toeristen en recreanten, inclusief inwoners van de Achterhoek. Het gaat ons om toeristen en recreanten die omschreven kunnen worden als de avontuurzoeker, de stijlzoeker en de inzichtzoeker. Uit onderzoek is bekend dat deze doelgroepen veel interesse hebben in de Achterhoek, maar op dit moment nog relatief weinig passend aanbod vinden in onze regio. In verhouding tot de andere leefstijlgroepen zijn de avontuur-, stijl- en inzichtzoeker bovengemiddeld geïnteresseerd in culturele activiteiten en hebben ze een hoger bestedingspatroon.
Massatoerisme in de vorm van groepen die arriveren met de bus, uitstappen, een foto maken en weer vertrekken, is niet de bedoeling. Daar heeft de regio weinig profijt van. De doelgroep is een nichemarkt die serieuze interesse heeft in de regio, meerdere locaties bezoekt en langer wil verblijven.

Dit project draagt bij aan de toeristisch-recreatieve doelstellingen van de Vrijetijdsagenda Achterhoek 2020-2030, namelijk:

* slimme groei van de vrijetijdssector met meer (internationale) toeristen en recreanten die bij de Achterhoek passen.
* stimulering van de lokale economie.
* een prettig leefbare woonomgeving voor alle Achterhoekers met vernieuwende en aantrekkelijke voorzieningen voor uiteenlopende doelgroepen.
* meer veelzijdigheid en onderscheidend vermogen in het toeristisch-recreatieve aanbod.

Foto en video: Regio 8

Regio Aalten, Berkelland, Bronckhorst, Doetinchem, Oost Gelre, Oude IJsselstreek, Winterswijk
Locatie Achterhoek
Initiatiefnemer Cultuur en Erfgoedpact Achterhoek
Website https://siloarttourachterhoek.nl/home
Stadium in ontwikkeling
Totale kosten € 242.505,-
Subsidie Leader € 100,000,-
Datum 10-2020